måndag 4 oktober 2010

Är du en så- eller skördemänniska?

Jag är definitivt en så-människa. Tanken på något som skall bli – planeringen, visionerna, strategin hur jag ska gå till väga gör mig lycklig som ett barn som väntar på julaftonskvällen.  Jag förblir sedan en nöjd och engagerad odlare nästan hela säsongen. Vattnar, pysslar, gödslar och rensar tills jag är säker på att min odling tar de väg jag avsett (eller kanske inte tar den väg jag avsett). Sen falnar mitt intresse och när hösten börjar viska i gräsets ax är jag mentalt redan på nästa vår.


Och kvar står oskördad majs som med min omsorg vuxit sig osannolikt hög med minst två rader kolvar per stam, kålhuvuden i 10 kilosklassen och tomater i en sån mängd att jag kan fylla vårt badkar. Det är nu jag ropar efter den förvaltande – gör något! koka, hacka, ta hand om, frys in. Jag tänker inte göra det!

Detta mitt förhållningssätt får mig att tänka på mitt liv i övrigt. Hur många företagsidéer jag satt i verket, projekt som styrts med stadigt roder för att sedan, när jag faktiskt hade kunnat börja skörda, sett mig själv tröttna och kasta mig på nästa ofullbordade idé. Undantaget har faktiskt hittills varit vårt älskade Vansta Trädgård. Här sätter det organiska växandet sin begränsning och kanske, kanske att även jag sakta börjar mogna …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar